طرز تهیه قلیه ماهی خوزستان

قلیه ماهی مخصوص خوزستان

مرحله اول: قطعات ماهی را تمیز می کنیم سپس روی هر دو طرف ماهی ها مقداری نمک و فلفل سیاه می ریزیم و آنها را کنار می گذاریم. گشنیز و شنبلیله را پاک کرده و می شوییم و آبکشی می کنیم. گشنیز و شنبلیله را  به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم. پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز نرم و شفاف شود.

مرحله دوم: مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در ادامه سیرها را رنده میکنیم و به پیاز اضافه می کنیم. سیر را خیلی زیاد نباید تفت داد چون سریع می سوزد.

مرحله سوم: پس از اینکه سیر هم کمی تفت دادیم گشنیز و شنبلیله را اضافه می کنیم و خوب سرخ می کنیم تا رنگشان کمی تیره تر شود. در ادامه سبزیجات را خوب تفت می دهیم تا آب بیندازند و آبشان تبخیر شود.

مرحله چهارم: نصف لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سبزیجات به طور کامل پخته شوند. در ادامه پس از ۱۵ دقیقه تمرهندی را با ۱ لیوان آب مخلوط می کنیم تا رقیق شود، سپس آنرا از صافی عبور میدهیم.

مرحله پنجم: در این مرحله تمرهندی را به همراه ۲ لیوان آب جوش دیگر به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. 


مرحله ششم: در این مرحله تمرهندی را به همراه ۲ لیوان آب جوش دیگر به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم جا بیفتد.

مرحله هفتم: در ۳۰ دقیقه پایانی پخت قلیه ماهی ، قطعات ماهی را با مقداری روغن تفت می دهیم تا حالت ظاهری خود را حفظ کنند سپس به خورش اضافه می کنیم. پس از اینکه خورش روغن انداخت و جا افتاد آنرا به همراه برنج سرو می کنیم.

طرز تهیه سماق پلو

سماق پلو یک غذای سنتی و اصیل ایرانی است که با استفاده از برنج، گوشت چرخ کرده و سماق پخت میشود.  

مرحله اول: پوست پیاز و سیر را جدا میکنیم و می شوییم و رنده ریز می کنیم و به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. بعد زردچوبه فلفل سیاه ،آرد نخودچی و نمک را به گوشت چرخ کرده اضافه مینماییم.

مرحله دوم: با دست خوب گوشت را ورز میدهیم تا با ادویه ها آغشته شود و کاملا منسجم و یکدست شود. در ادامه روی طرف محتوی گوشت را با سلفون به طور کامل می پوشانیم .

مرحله سوم: کاسه را به مدت 30 دقیقه داخل یخچال قرار می دهیم تا مایه گوشت چرخ کرده استراحت کند. سپس کاسه را از یخچال خارج می کنیم. داخل یک تابه مناسب کمی روغن می ریزیم و سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به مرور زمان تابه گرم شود. حالا از مایه گوشت به اندازه دلخواه بر می داریم و کف دست به صورت دایره به آن حالت می دهیم و داخل تابه می گذاریم. تمام مایه گوشت را به همین شکل فرم می دهیم و داخل تابه آن ها را می چینیم و صبر می کنیم تا تغییر رنگ دهند و خودشان را بگیرند و بعد با قاشق آن ها را بر می گردانیم تا خوب همه نقاط آن ها سرخ شود.

مرحله چهارم: در همین حین که گوشت ها در حال سرخ شدن هستند، برای اماده کردن برنج داخل قابلمه ای آب می ریزیم و کمی نمک نیز اضافه می کنیم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب زودتر به جوش بیاید. برنج را می شوییم و زمانیکه آب داخل قابلمه در حال جوشیدن بود آب برنج را خالی می کنیم و برنج را داخل قابلمه می ریزیم و کمی هم می زنیم.

مرحله پنجم: سپس اجازه می دهیم تا به مدت تقریبا 7 دقیقه برنج بپزد. بعد برنج را تست می کنیم،اگر اطراف آن نرم و مغز آن سفت بود برنج را آبکش می کنیم. قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و روغن کف آن می ریزیم.

مرحله ششم: حالا ته دیگ نان و یا سیب زمینی کف قابلمه می چینیم و با کفگیر کمی از برنج را داخل قابلمه می ریزیم و روی آن سماق می پاشیم و چند عدد از گوشت های سرخ شده را قرار می دهیم.

مرحله هفتم: مجدد لایه ها را تکرار می کنیم،کمی برنج و سماق و گوشت های سرخ شده می ریزیم تا مواد تمام شود و کمی سماق می پاشیم و زعفران دم کرده می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله هشتم: حرارت را کمی زیاد می کنیم تا به مدت تقریبا  3 دقیقه بخار داخل قابلمه بپیچد و بعدکمی آب جوش و کره محلی را مخلوط می کنیم و روی غذا می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا سماق پلو دم بکشد.

مرحله نهم: پس از گذشت کمتر از یک ساعت سماق پلو آماده سرو است. در ادامه سماق پلو را به آرامی درون قابلمه مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شود، سپس آنرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با گوشت قلقلی تزیین می کنیم.

نوش جان کنید

طرز تهیه آش دوغ

آش دوغ یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف با روش های متنوع درست می شود

مرحله اول: نخود را از شب قبل درون یک ظرف آب می ریزیم تا نفخ نخود به طور کامل گرفته شود، سپس نخود را آبکش می کنیم.

مرحله دوم: نخود را به همراه نیم لیتر آب درون قابلمه می ریزیم، سپس روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا به طور کامل بپزد. سپس آنرا آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: برنج را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس به اندازه ای آب به قابلمه اضافه می کنیم که سطح آب دو بند انگشت بالاتر از برنج باشد. قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا برنج کمی بپزد و نرم شود.

مرحله چهارم: ماست و دوغ و تخم مرغ را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و بطور کامل هم میزنیم تا به خوبی مخلوط شود و بافت شان کاملا یکدست شود.

مرحله پنجم: پس از اینکه برنج نرم شد، مخلوط دوغ و ماست را به قابلمه اضافه کرده و مواد را مخلوط می کنیم تا آش ته نگیرد. در حین هم زدن مواد، باقیمانده دوغ را کم کم اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شود.

مرحله ششم: در این مرحله ۲ لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم برنج کاملا پخته و له شود. سبزی آش را به صورت درشت خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. حالا صبر می کنیم تا رنگ سبزی کمی تغییر کند.

مرحله هفتم: سیرها را به صورت ساطوری ریز خرد کرده به قابلمه اضافه می کنیم و هم می زنیم. نخود پخته شده را اضافه می کنیم. در ادامه نعناع را با کمی روغن تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد، سپس به همراه کره اضافه می کنیم.

مرحله هشتم: آش دوغ را تا اخرین مرحله پخت باید به صورت مداوم هم بزنیم تا ته نگیرد. در همین حین طعم آش را می چشیم و کمی نمک اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش به غلظت مناسب برسد. در نهایت آش را در ظرف مورد نظرمان می ریزیم و با پیاز داغ، نعناع داغ و نخود پخته شده تزیین می کنیم. 

نوش جان کنید

طرز تهیه جوجه ماستی

جوجه ماستی یکی از غذاهای کبابی اصیل ایرانی است که به آن جوجه کباب لاری نیز گفته می شود.
مواد لازم برای تهیه ی جوجه ماستی

اول: در ابتدا گوشت مرغ را به صورت متوسط خرد می کنیم و در یک ظرف درب دار مناسب می ریزیم، سپس زعفران دم کرده را به تکه های مرغ اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شود.

دوم: حالا درب ظرف را میبندیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه درون یخچال استراحت کند. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم و به صورت خلالی خرد می کنیم و پیاز های خلالی را به تکه های مرغ اضافه می کنیم.

سوم: پوست سیر را جدا می کنیم، سپس له می کنیم و به تکه های مرغ اضافه می کنیم. در ادامه نمک، فلفل سیاه، پاپریکا را به مخلوط مرغ اضافه می کنیم، سپس تخم گشنیز را درون هاون می کوبیم و به مرغ اضافه می کنیم.

چهارم: ماست چکیده، آبلیمو و روغن را به مخلوط مرغ اضافه می کنیم، سپس خوب مخلوط می کنیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شود و مواد به همه قسمت های مرغ برسد و دوباره درب ظرف را میبندیم و اجازه می دهیم مواد به مدت ۴ ساعت درون یخچال بماند تا استراحت کند.

پنجم: گوشت مرغ، گوجه فرنگی ها و فلفل سبز ها را به صورت کامل به سیخ می کشیم و روی حرارت اجاق گاز و یا منقل قرار میدهیم تا به آرامی مغز پخت شود.

نوش جان کنید

طرز تهیه کاسه کباب

مواد لازم برای تهیه ی کاسه کباب

اول: فیله گوشت گوسفند و سینه مرغ را را به اندازه‌ متوسط خردکرده و سپس  پیاز را خرد کرده و به آن اضافه کنید.حالا مقداری فلفل قرمز، فلفل سیاه و نمک نیز به آن اضافه و مخلوط کنید. در آخر کمی آبلیمو و مقداری زعفران دم شده نیز به آن بزنید. بدون آن که گوشت را از حالت تازه آن خارج کنید، این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید طوری که گوشت‌ها کاملا به ادویه و دیگر مخلفات آغشته شده و سپس در یک ظرف دربسته بگذارید تا مواد به‌خوبی به بافت گوشت نفوذ کنند.

دوم: در مرحله‌ی بعد یک فلفل‌دلمه‌ای را خردکرده و به مواد اضافه کنید. دو عدد پیاز را با رنده کاملا ریز، رنده کنید. حتما آب پیاز را جدا کرده و پیاز‌های رنده شده کاملا خشک باشند. سپس گوشت چرخ‌کرده را با این پیاز‌های رنده شده مخلوط کرده و خوب ورز بدهید. به این مواد، فلفل سیاه، فلفل قرمز و نمک اضافه کرده و باز به ورز دادن ادامه دهید. سپس آن را در یک ظرف دربسته در یخچال قرار دهید.

سوم: حالا هر سه نوع گوشت را از یخچال خارج کرده و هر یک را به سیخ بکشید. سیخ کباب‌ها را روی منقل گازی یا زغالی گذاشته و با حرارت متوسط به شکلی کباب کنید که مغزپخت شوند.

چهارم: تهیه سس مخصوص کاسه کباب اینگونه است که باید گوجه‌فرنگی را در آب بپزید. دقت داشته باشید که آب زیادی برای پختن گوجه‌فرنگی داخل قابلمه نریزید. همین اندازه که آب‌روی گوجه‌فرنگی را بپوشاند، کفایت خواهد کرد. سپس گوجه‌فرنگی پخته شده را از آب خارج کرده و پوست آن را بکنید. حالا گوجه‌فرنگی را به شکل له شده و پوره درآورده و در تابه بریزید. کره را به گوجه‌فرنگی اضافه کرده و ادویه نیز بزنید تا به‌خوبی تفت‌داده شده و دوباره عمیق‌تر پخته شود.

در آخر هر سه کباب را در یک ظرف کاسه‌ای ریخته و سس گوجه‌فرنگی را به آن‌ها اضافه کنید و نوش جان کنید.

طرز تهیه آدانا کباب

مواد لازم برای تهیه ی آدانا کباب (4 نفر)

ابتدا پیاز سفید، فلفل دلمه و جعفری را به صورت ساطوری خرد می کنیم، سپس گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم. 
سپس مایه کباب را به مدت ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم تا منسجم شود.
حالا یک سلفون روی ظرف می کشیم و آنرا به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا مایه کباب استراحت کند تا به هنگام کباب کردن از سیخ نریزد.

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

مواد لازم برای تهیه ی خورشت قورمه سبزی

طرز پخت خورشت قورمه سبزی

مرحله اول

برای طرز تهیه قورمه سبزی ابتدا لوبیا را از شب قبل در آب بخیسانید و چندین مرتبه آب آن راعوض کنید تا لوبیا بزرگتر، نرم تر، و نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم

در ادامه کار گوشت ها را تمیز می کنید و سپس آن هارا بصورت خورشتی خرد کنید. پیازها را پوست کنده و آنهارا نگینی خرد کنید اگر دوست ندارید پیاز در غذا دیده شود آن هارا رنده کنید.

مرحله سوم

مقداری روغن در قابلمه ریخته و پیازهارا سرخ نمایید و گوشت ها را با آن اضافه کنید تا رنگ گوشت ها تغییر کند.

مرحله چهارم

سپس ادویه ها را (شامل زردچوبه، فلفل سیاه) را به گوشت و پیاز اضافه میکنید و تفت میدهید تا ادویه ها به خورد گوشت و پیاز بروند.

مرحله پنجم

سپس لوبیاها را شسته و دوباره آبکشی کرده و به گوشت و پیاز اضافه کنید و سپس به مقدار لازم به آن آب اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا گوشت نیم پز شود.

مرحله ششم

سبزی خورشت را بشویید و آبکشی کنید. بگذازید تا خشک شود و سپس آن را ریز ریز خرد کنید و بگذارید حدود 15 دقیقه سرخ شود تا رنگش تیره شود. بعداز آماده شدن سبزی آن را به قابلمه خورشت سبزی اضافه کنید. و سپس ادویه های خود را به آن اضافه کنیدو هم بزنید.

مرحله هفتم

بعداز آن لیموها را سوراخ کنید و داخل خورشت بریزید و حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم اجازه پخت دهید.

بعداز اینکه مطمئن شدید خورشت قورمه سبزی جا افتاده است از روی حرارت بردارید وبا پلو نوش جان کنید.

نحوه پخت مرصع پلو

مواد لازم برای تهیه مرصع پلو برای 8 نفر

  طرز تهیه مرصع پلو

 مرحله ی اول

اول از همه برنج را چندساعت قبل از آشپزی شسته واجازه دهید تا خیس بخورد تا زمان پخت به خوبی قد بکشد.

مرحله دوم

پیاز را رنده یا خرد کنید. در روغن یا کره تفت دهید. سینه مرغ را شسته و به اندازه قطعات دلخواهتان خرد کنید و زمانیکه پیاز تغییر رنگ داد و طلایی شد به آن نمک و زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید سپس دو لیوان آب اضافه کنید تا پخته شود. زمانیکه مرغ پخت 2 الی 3 قاشق غذاخوری زعفران اضافه میکنید .

مرحله سوم

در ظرفی مقداری کره بریزید و کشمش وزرشک را به همراه نصف پیمانه شکر تفت دهید و بازهم نصف پیمانه شکر را باخلال پرتقال و کره تفت بدهید و بعد خلال بادام و پسته و پودرهل را به آن ها اضافه کنید و تفت دهید تا خلال ها مقداری نرم شوند.

مرحله چهارم

مقداری آب داخل قابلمه بریزید تا بجوش آید ، وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد برنج را داخل آن بریزید و بعد از نیم پز شدن آبکشی کنید. وقتی برنج دم کشید مقداری از آنرا با زعفران ترکیب کنید.

مرحله پنجم

برنج سفید را داخل دیس یا ظرف دلخواه خودتان ریخته و برنج زعفرانی را روی آن بریزید و بعد از آن با کشمش، زرشک، خلال پسته، و مرغ و… تزئین کنید و میل کنید.

نوش جان

نحوه پخت قیمه نثار

طرز تهیه قیمه نثار

مرحله ی اول

 ابتدا برای تهیه قیمه نثار گوشت را به قطعات
کوچک خرد میکنید 

مرحله دوم

پیازهارا خرد و سرخ کنید. بعداز اینکه پیاز تغییر رنگ داد گوشت را به آن اضافه و تفت دهید بعد از دقایقی زردچوبه، دارچین، هل و نمک را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم

اکنون رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید. همه ی مواد را باهم قاطی کنید و 5 پیمانه آب به ان اضافه کنید. شعله را کم کنید تا به آرامی قیمه نثار جا بیافتد. سپس خلال پسته و بادام را در یک پیمانه گلاب بخیسانید.

مرحله چهارم

برنج را بشویید و در قابلمه برروی اجاق بگذارید تا نیم پز شود و آبکشی کنید و سپس زرشک را بامقداری روغن و شکر روی شعله ملایم قرار دهید و بعد خلال پسته و بادام و زعفران دم کرده را اضافه کنید و بعداز جمع شدن آب زعفران زیر آن را خاموش کنید.

مرحله پنجم

بعداز آماده شدن برنج داخل ظرف دلخواهتان میریزید و سس قیمه نثار را روی آن بریزید و با خلال پسته و بادام و زرشک تزئین کنید.